Nieobecni w Przymierzu

Czas czytania: 5 minut

Komentarz do parszy „Nicabim” (części „[Wy]_Stojący”):
Debarim/5Moj/Deuteronomion/Pwt 29,9/10-30,20; Iz 61,10-63,9; Rz 10,1-13.
Nieobecni też są objęci Przymierzem z lepszymi lub gorszymi skutkami…

Rozważanie należy zacząć od samodzielnego
przeczytania lub wysłuchania fragmentów Biblii.

1. Wcześniej Omawiane Zagadnienia

Tematy tego czytania inne niż omówione w tym tekście,
były komentowane w poprzednich cyklach czytania Tory:
– Przymierze ze wszystkimi: Iszrael i przybysze, także nieobecni;
– zakaz zatwardziałości, którą mamy i trzeba w sobie pokonać;
– nakaz wykonywania wyroków w sprawach jawnych;
– spełnienie wszystkich, dobrych i złych zapowiedzi;
– Tora(h) blisko nas, łatwa do poznania i spełniania;
– nakaz odczytania Tory podczas Sukot w Szemitę;
– ustanowienie Jahuszui jako następcy Moszego;
– obecność Tory w sercach ludzi już w czasach biblijnych;
– właściwe rozsądzanie i wybór prawd wierności Bogu.
Są one rozważane we wcześniejszych artykułach:
– Wszyscy Stoją przed Bogiem;
Tora(h) w Sercu od Początku.

2. Nieobecni w Przymierzu

Debarim/5Moj/Deuteronomion/Pwt 29,9/10-14/15:אתם נצבים היום כלכם לפני יהוה אלהיכם”
ראשיכם שבטיכם זקניכם ושטריכם
כל איש ישראל טפכם נשיכם
וגרך אשר בקרב מחניך

מחטב עציך עד שאב מימיך
לעברך בברית יהוה אלהיך ובאלתו
אשר יהוה אלהיך כרת עמך היום למען הקים
אתך היום לו לעם
והוא יהיה לך לאלהים
כאשר דבר לך וכאשר נשבע לאבתיך
לאברהם ליצחק וליעקב
ולא אתכם לבדכם אנכי כרת
את הברית הזאת ואת האלה הזאת

כי את אשר ישנו פה עמנו
עמד היום לפני יהוה אלהינו
ואת אשר איננו פה עמנו היום
Wy stojący tego_dnia wszyscy przed_obliczem יהוה, Boga_waszego,
naczelnicy_wasi, plemiona_wasze, starsi_wasi i_stróże_wasi,
każdy mąż Iszraela, dzieci_wasze, żony_wasze
i_przybysz_twój, który wewnątrz obozu_twego,

od_ścinającego drzewa_twoje aż_do czerpiącego wodę_twą;
dla_wejścia w_Przymierze יהוה, Boga_twego i_w_Przysięgę_Jego,
które יהוה, Bóg_twój zawarł (z)_ludem_twym tego_dnia aby_to ustanowić:
Ciebie tego_dnia dla_Niego za_lud,
a_On będzie dla_ciebie za_Boga
jak (dał)_słowo dla_ciebie i_jak przysiągł dla_przodków_twoich:
dla_Abrahama, dla_Icchaka i_dla_Jakuba;
lecz_nie z_wami dla_tylko_was ja zawieram
oto to_Przymierze to_oto i_oto tę_Przysięgę, tę_oto
,
bo (z)_tym który obecny tutaj ludem_naszym
stojącym tego_dnia przed_obliczem יהוה, Boga_naszego
i_(z)_tym który nieobecny tutaj z_nami tego_dnia.„

W pierwszym komentarzu do parszy na ten tydzień i kończący go Szabat
zostało pokazane, że Przymierze Boga z ludźmi zostało wtedy zawarte
z obecnym Iszraelem, cudzoziemcami wśród nich i ich przyszłymi pokoleniami,
co jest pozytywnym sposobem odczytu tych ostatnich słów cytatu z Tory
wynikającym z naturalnego pragnienia otrzymania obietnic i tego, co dobre…
W rzeczywistości jednak tekst nie wyjaśnia kim i dlaczego są nieobecni,
a nieprecyzyjność i ogólność tego sprawia, że powodów może być więcej…

Jedną z możliwości jest to, że ktoś nie chciał przyjść na wezwanie Moszego,
że ktoś nie chciał wejść w Przymierze z Bogiem, ale iść całkiem inną drogą,
na której nie będzie spełniał wymogów Tory ani doświadczał tego skutków,
dlatego w tym czasie pozostał w swoim namiocie lub nawet odszedł z obozu;
a jednak Tora(h) mówi, że to Przymierze mimo takiego stanu jest także z nim
tak samo jak wcześniej Duch został udzielony też Eldadowi i Midadowi
choć nie stawili się przy Przybytku (Bemidbar/4Moj/Arithmoi/Lb 11,24-29)…

Przypomina to, że ważność Prawa nie zależy od stanowisk poddanych,
którzy mogą nie znać, nie chcieć lub nie zgadzać się z częścią Przykazań;
ale tylko od Boga, który ma władzę i moc by egzekwować je od wszystkich,
który każdego może doprowadzić do spełniania lub ukarać za odstępstwo,
jak o tym mówi też fragment z Listu do Rzymian:

Rz 2,12-13:„ὅσοι γὰρ ἀνόμως ἥμαρτον, ἀνόμως καὶ ἀπολοῦνται·
καὶ ὅσοι ἐν νόμῳ ἥμαρτον, διὰ νόμου κριθήσονται·
οὐ γὰρ οἱ ἀκροαταὶ [tou] νόμου δίκαιοι παρὰ [τῷ] θεῷ,
ἀλλ᾽ οἱ ποιηταὶ [tou] νόμου δικαιωθήσονται.”
„Jacy bowiem bez_Prawa zgrzeszyli, bez_Prawa i zginą,
a jacy w Prawie zgrzeszyli, z_powodu Prawa osądzeni_zostaną;
Nie bowiem ci słuchacze [tego] Prawa sprawiedliwi przed [tym] Bogiem,
ale ci wykonujący [to] Prawo usprawiedliwieni_zostaną.”

Czy pod Prawem czy bez Prawa, za grzech czeka osądzenie i śmierć,
a śmierć bez Prawa jest pewna, więc to sytuacja znacznie gorsza,
bo bez znajomości Prawa i świadomości winy nie będzie poprawy,
której dokonuje się w następstwie pojęcia, że uczyniło się coś złego,
a która jest drogą do zmazania winy i usprawiedliwienia od kary,
czego wykazanie przed Sądem jest konieczne by zachować życie…

Warto więc zadać sobie pytanie: Po co i z jaką postawą czytam Biblię?

Czy po to, żeby znaleźć powody, żeby jakieś warunki Boga odrzucić,
a więc po to, żeby odmówić przyjścia na wezwanie do Przymierza?

Czy po to, żeby poznać i uznać wszystkie warunki Boga i je spełniać,
a więc po to, żeby przyjść, służyć i korzystać z treści Przymierza?

Jeśli chcemy być zaliczającymi się i zaliczonymi przez Boga do obecnych
na zawarciu Przymierza, które wtedy ma być dla nas błogosławieństwem,
a nie tylko włączonymi w nie na siłę, wbrew woli, co skutkować będzie karą;
to Biblię trzeba czytać tak, żeby uczyć się wymagań i posłuszeństwa,
a nie żeby np. szukać w niej wykrętów do odrzucenia lub ominięcia
jakichś Praw, które komuś się nie podobają i nie chce ich spełniać;
co jest złą postawą i wynikającą z niej błędną interpretacją…

Przymierze Boga z ludźmi jest Jego wolą i na Jego Warunkach,
które człowiek może tylko poznać, uznać, przyjąć i spełniać,
bo wszystko będzie wyegzekwowane i osądzone według nich
niezależnie od tego czy ktoś chce je znać czy nie chce
i czy świadomie jest posłuszny czy się jawnie buntuje.

Stając przed wyborem jaki z różnych powodów mają nieobecni
lepiej być tymi, którzy przystępują do Przymierza dobrowolnie i chętnie,
żeby spełniając jego Prawa móc korzystać z obietnic Boga…

Chwała Bogu!

Wyraź opinię o artykule:

Click to listen highlighted text!