Zjednoczeni w Szemini Aceret
W tę niedzielę jest biblijne święto Szemini Aceret – Ósme Zatrzymanie,
które jest oddzielną uroczystością po Chag Sukot – Święcie Szałasów
(o czym już w np. tekście „Szemini Aceret – Wypełnienie Porządku„),
w które świętujemy owoce tego, co zostało osiągnięte wcześniej:
radujemy się z kolejnego zakończonego rozważania całej Tory
oraz z przemian do jakich doprowadził wzrost jej zrozumienia,
stając przed obliczem Boga zjednoczeni w wierności Jego Słowu:
Bemidbar/4Moj/Arithmoi/Lb 29,35-38:
ביום השמיני עצרת תהיה לכם”
כל מלאכת עבדה לא תעשו
והקרבתם עלה אשה ריח ניחח ליהוה
פר אחד איל אחד
כבשים בני שנה שבעה תמימם
מנחתם ונסכיהם לפר לאיל
ולכבשים במספרם כמשפט
ושעיר חטאת אחד
„מלבד עלת התמיד ומנחתה ונסכה
żadnej pracy (ani)_służby nie wykonujcie
i_oddacie wstępujące ogniowe, woń słodką dla יהוה [Boga]:
cielca jednego, barana jednego,
jagniąt, synów roku, siedem doskonałych
pokarmowe i_płynne dla_cielca, dla_barana
i_dla_jagniąt w_ilościach jak_Wyroki
i_kozła (za)_grzech jednego
oprócz wstępującego, codziennego i_pokarmowego i_płynnego.”
Wśród oddań nakazanych na Szemini Aceret jest jeden cielec,
czym to święto różni się od właśnie zakończonych 7 dni Szałasów,
gdzie na każdy dzień nakazano różne ilości, a łącznie 70 cielców:
Podczas gdy w Chag Sukot miały uczestniczyć wszystkie narody
w Szemini Aceret mamy już być zjednoczoną całą ludzkością
bez podziałów, bez sporów, bez różnic w najważniejszych sprawach,
ale w pełni zgodni w tym jak właściwie czcić Boga i żyć święcie,
ku naszemu pożytkowi i chwale Najwyższego…
Ta jedność jest też przedmiotem nauczania apostołów Mesjasza:
Ga 3,28:
„οὐκ ἔνι Ἰουδαῖος οὐδὲ Ἕλλην
οὐκ ἔνι δοῦλος οὐδὲ ἐλεύθερος οὐκ ἔνι ἄρσεν καὶ θῆλυ·
πάντες γὰρ ὑμεῖς εἷς ἐστε ἐν Χριστῷ Ἰησοῦ”
nie jest niewolnik ani wolny, nie jest męskie i żeńskie,
wszyscy bowiem wy jednym jesteście w Mesjaszu Jeszui.”
Nie jest to jednak źle pojmowana „jedność w dowolności”
ani nie jest to jedność, w której każdy może zostać przy swoim,
ale jedność pod panowaniem Boga i prowadzeniem przez Mesjasza,
w której każdy musi zrozumieć i uznać to, co prawdziwe i słuszne,
dlatego ważne jest by w drodze dyskutować i rozważać Słowo Boże,
a dzięki okazjom i doświadczeniom, jakie stwarzają biblijne święta
dojść do wspólnego pojmowania i takie razem spełniać…
We właściwym zjednoczeniu kluczową sprawą jest kierunek zmian,
którym nieznający Boga przyjmują przekonania i zwyczaje od znających,
ludzie niewiedzący uczą się od tych, którzy już nabyli wiedzę i doświadczenie
(co nie zależy od tego co kto sam o sobie uważa, lecz jest obiektywnym faktem,
zatem może być poddane próbom i zweryfikowane w rzetelnych dyskusjach),
więc ludzie z różnych narodów i kultur uczą się od jahudim (żydów) – Za 8,23,
jakimi na pewno są np. Jeszua (Jezus) Mesjasz, jego apostołowie i ich uczniowie,
bowiem ich Bóg wcześniej wybrał aby właśnie im dać się faktycznie poznać
i aby potem poprzez Iszraela pociągnąć ku sobie resztę ludzkości…
Każdy, kto chce prawdziwie dochodzić do doskonałości
potrzebuje przyłączać się do tych, którzy już są jej bliżej,
żeby z ich pomocą móc zmieniać siebie i robić postępy,
a nie próbować wytyczać swoje, nowe, zawodzące drogi;
lecz także nauczający nigdy nie mogą być zbyt pewni siebie
i trzeba nieustannie sprawdzać wierność swych przekonań,
żeby móc trwać i wzrastać na drodze prawdy…
Chwała Bogu!